قبل از آغاز این متن و پرداختن بـه زندگی امام سوم شیعیـان و واقعه کربلا, توضیحات مختصری درون مورد خلیفه وقت مسلمانان یعنی معاویـه بن ابوسفیـان و رابطه ایشان با فرزندان علی بن ابیطالب یعنی حسن و حسین, را خدمت شما ارائه مـیکنم. نوه واعظ طبسی و سپس بـه اتفاقات قبل از حرکت حسین بـه عراق و به دام افتادن و کشته شدن وی را بـه صورت مختصر بیـان خواهم کرد.

۱) معاویـه ابن ابوسفیـان کـه بود؟
معاویـه پسر ابوسفیـان بود نام ابوسفیـان صخر بود پسر حرب کـه نسبش بـه قصی بن کلاب مـی‌رسید. نوه واعظ طبسی مادرش هند عتبه بن ربیعه بود و کنبه اش ابوعبدالرحمان.
وی یکی از کاتبان وحی و از یـاران نزدیک محمد پیـامبر اسلام بود و از دبیران حضرت محمد بـه شمار مـی‌رفت. همچنین وی مدت نوزده سال و سه ماه خلیفه مسلمـین بود و برخلاف ادعای روحانیون شیعه کـه وی را خلیفه غیر قانونی مـینامند, بـه وسیله حکمـیت و با رضایت علی بـه خلافت رسید. وی اولینی بود کـه خلافت را درون خانواده اش موروثی نمود.(تاریخ طبری . جلد ۴ .صفحه ۱۳۰۳)

۲) رابطه امام حسن با معاویـه چگونـه بود؟
به نقل از طبری, امام حسن هیچ علاقه ای بـه درگیری و جنگ با معاویـه بر سر خلافت نداشت, بلکه مـی‌خواست هر چه مـی تواند از معاویـه بگیرد و به عیش و نوش و زنبارگی‌اش بپردازد.(تاریخ طبری ، نوه واعظ طبسی جلد ۷ ، صفحه ۲۷۱۳)

۳) ماجرای صلح امام حسن و معاویـه چه بود؟
در سال چهلم بعد از هجرت بعد از کشته شدن علی, قسمتی از مردم عراق با امام حسن بیعت د. اولینی کـه با امام حسن بیعت کرد قیس بن سعد بود. قیس بن سعد سردار سپاهی بود کـه حضرت علی با چهل هزار شخص به منظور نگهبانی از اعراب درون آذربایجان اماده کرده بود.
سپس امام حسن با لشگر بسوی مدائن حرکت کرد و قیس بن سعد را بهمراه دوازده هزار نفر بـه سمت مسکن جایی کـه معاویـه با سپاه شام درون آنجا اردو زده بود روانـه کرد. درون این مـیان کـه امام حسن درون مدائن اردو زده بود درون مـیان سپاه شایعه شد کـه قیس بن سعد کشته شده و لشگر امام حسن شروع بـه فرار د و سراپرده امام حسن را غارت نمودند آنچنانکه به منظور بردن فرشی کـه زیر پای خود داشت بـه وی ضربت زدند. چون حسن پراکندگی کار خود بدید پیک نزد معاویـه فرستاد و طلب صلح کرد.(تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۲۷۱۴)

۴) شرایط صلح امام حسن با معاویـه چه بود؟
الف: نوه واعظ طبسی آنچه درون بیت المال کوفه هست بـه امام حسن تعلق گیرد و هم چنین خراج شـهر دارابگرد(از شـهرهای ایران) متعلق بـه امام حسن شود. (تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفخه ۲۷۱۵)
ب: هر سال مبلغ دو مـیلیون درهم نیز بـه امام حسین پرداخت شود.(اخبارالطوال ، صفحه ۲۶۵)

۴) رابطه معاویـه با امام حسین و امام حسن بعد از صلح با امام حسن چگونـه بود؟
الف: درون سفرهای معاویـه بـه مکه و مدینـه امام حسن و امام حسین از اولینانی بودند کـه به پیشواز معاویـه مـی‌شتافتند و معاویـه را درون اغوش مـی‌گرفتند. (اخبار الطوال، صفحه ۲۴۳) (روضه الصفا ، جلد ۳ ، صفحه ۸۰-۸۳)
ب: رابطه امام حسین با معاویـه بـه شکلی بود کـه در سال ۴۹ هجرت بفرمان معاویـه درون جنگ قسطنطنیـه شرکت کرد. (زندگانی امام حسین، صفحه ۱۲۲)
ت: امام حسین درون نامـه ای کـه به معاویـه نوشت تاکید کرد من خواهان مقابله و جنگ با تو نیستم و به یـارانش گفت: که تا زمانی کـه معاویـه زنده هست باید خانـه نشینی را پیشـه خود سازید. (اخبار الطوال، صفخه ۲۷۲) (روضه الصفا، جلد ۳ ، صفحه ۱۵)
۵) مقرری سالیـانـه امام حسن و امام حسین درون زمان خلیفه‌گری عمر و معاویـه چقدر بود؟
مقرری امام حسن و امام حسین درون زمان عمر سالیـانـه ۵ هزاردرهم بود کـه در زمان خلیفه گری معاویـه بـه سالی یک مـیلیون درهم (معادل ۴ هزار کیلو نقره) رسید. (تاریخ تمدن اسلام ، جلد ۴ ، صفحه ۸۸)

۶) چهانی با یزید بن معاویـه بیعت ند؟
همـه مسلمانان با یزید بیعت د بـه جز چهار .
۱. حسین بن علی ۲. عبدالله بن عمر ۳. عبدالله بن زبیر ۴. عبدالرحمان بن ابوبکر
(تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۲۸۸۸) (اخبار الطوال ، صفحه ۲۷۴ )

۷) وصیت معاویـه بن ابوسفیـان بـه یزید پسرش چه بود؟
پسرکم سفر و رفت و آمد را از پیش تو برداشتم و کارها را هموار کردم و اعراب را بـه طاعت تو درآوردم مگر چهاراز قریش:
اول: حسین‌بن‌علی کـه مردی هست کم خطر, اما نسبتی بزرگ دارد و غرابت با محمد, چنانچه مـی‌بینم مردم عراق او را بـه قیـام وادار مـیکنند اگر بـه او دست یـافتی گذشت کن کـه اگر من باشم گذشت مـی‌کنم.
دوم: عبدالله بن عمر مردی هست که کار دین وی را از پا درآورده و اگری جز او نماند, باتو بیعت مـی‌کند.
سوم: عبدالرحمان بن ابوبکر کـه همـه دلبستگی‌های او زن هست و سرگرمـی وقتی ببیند یـارانش کاری کرده‌اند او نیز همان کار را مـی کند .
چهارم: عبدالله بن زبیر کـه چون شیر آماده جستن هست و چون روباه مکاری مـی‌کند چون بـه او دست یـافتی پاره پاره اش کن. (تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۲۸۸۸)

۸) ماجرای فرار شبانـه امام حسین از مدینـه بـه مکه بعد از فوت معاویـه چه بود؟
پس از فوت معاویـه، ولید حاکم مدینـه نزد امام حسین فرستاد که تا که با یزید بیعت کند.
حسین بـه دارالعماره نزد ولید بن عتبه رفت و گفتی چون من پنـهانی بیعت نمـیکند فردا چون مردم را جمع کردی من نیز خواهم آمد و با یزید بیعت مـیکنم. چون شب فرارسید و هوا تاریک شد امام حسین بهمراه دو ش زینب و ام کلثوم و برادرانش ابوبکر و جعفر و عباس و خانواده‌اش پنـهانی بـه مکه گریخت. (تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۲۹۰۹) (اخبار الطوال ، صفحه ۲۷۶)

۹) چرا امام حسین مسلم بن عقیل را بـه کوفه فرستاد؟
پس ار آنکه امام حسین از مدینـه بـه مکه گریخت مردم کوفه و فرستادگانشان نزد امام حسین آمدند کـه ما مردم کوفه خویشتن را به منظور تو نگه داشته‌ایم و با ولایتداران بـه نماز جمعه حاضر نمـی‌شویم ، نزد ما آی. امام حسین مسلم بن عقیل را پیش خواند و گفت بـه کوفه برو و در مورد آنچه بـه من نوشته‌اند بنگر که تا اگر درست بود بسوی آنـها رویم.(تاریخ طبری ، جلد ۷، صفحه ۲۹۱۶)

۱۰) ماجرای رقابت عشقی مـیان امام حسین و یزید چه بوده است؟
زن هوسباز و زیبارویی بنام ” ارینب ” کـه در ابتدا معشوقه یزید بود اما درون استانـه ازدواج با یزید بـه خاطر وعده وعیدهای امام حسین دل از یزید برید و به عقد و ازدواج امام حسین درآمد. ( الامامـه و السیـاسه ، صفحه ۱۶۶) (ثمرات الاوراق ابن حجة حموى ، نقل از پند تاريخ ، جلد ۱، صفحه ۲۰۹)

۱۱) ماجرای سرقت و مصادره کاروانی از کالاهای یزید توسط امام حسین درون راه کوفه چه بوده است؟
امام حسین از مکه بـه سمت کوفه حرکت کرد که تا به حوالی تنعیم رسید کاروانی را انجا دید کـه از جانب حاکم یمن به منظور یزید فرستاده شده بود. بار کاروان روناس و حله بود کـه پیش یزید مـی‌بردند، امام حسین کاروان را بگرفت و همراه ببرد .(تاریخ طبری، جلد ۷ ، صفحه ۲۹۶۸) (اخبار الطوال ، صفحه ۲۹۲)

۱۲) بعد از محاصره کاروان امام حسین درون کربلا توسط سپاهیـان یزید امام حسین از سپاهیـان یزید چه در‌خواستی کرد؟
امام حسین فرمود : یکی از سه چیز را از من بپذیرید :
اول: یـا بـه همانجا کـه از ان امده ام باز مـیگردم.
دوم: یـا دست درون دست یزید بن معاویـه مـی‌گذارم کـه در کار فی مابین رای خویش را بگوید.
سوم: یـا مرا بـه هر یک از مرزهای مسلمانان کـه مشغول جنگ با کفار هستند(دیلمستان ایران ، قسطنطنیـه) بفرستید کـه یکی از مردم مرز باشم و حقوق و تکالیفی همانند آنـها داشته باشم.(تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۳۰۰۸)

۱۳) بعد از انکه سپاهیـان یزید درخواست امام حسین را به منظور عبیدالله بن زیـاد(حاکم کوفه) فرستادند وی درون پاسخ چه گفت؟
ابتدا عبید الله بن زیـاد درخواست امام حسین را پذیرفت اما از انجا کـه امام حسین بـه ولید(حاکم مدینـه) نیز قول داده بود کـه با یزید بیعت کند اما شبانـه از مدینـه بـه مکه گریخت و همـینطور گفته شمر بن‌ذی‌الجوشن کـه به عبیدالله بن زیـاد گفت: اکنون کـه در سرزمـین توست این را از او مـی‌پذیری؟ بـه خدا اگر از دیـار تو برود و دست درون دست تو ننـهاده باشد قوت و عزت از آن او باشد و ضعف و ناتوانی از آن تو. حتما امام حسین و یـارانش بـه حکم تو تسلیم شوند کـه اگر عقوبت مـی‌کنی اختیـار عقوبت با تو باشد و اگر مـی‌بخشی بـه اختیـار تو باشد کـه به خدا شنیده‌ام عمر سعد (فرمانده سپاهیـان یزید کـه امام حسین را محاصره کرده بودند) و حسین بیشتر شب را درون مـیان دو اردوگاه نشسته اند و با هم سخن مـی‌کنند. عبیدالله بن زیـاد گفت: چه خوب گفتی رای تو درست است. (تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۳۰۰۹)

۱۴) ایـا امام حسین درون کربلا بـه عمر سعد (فرمانده سپاهیـان یزید ) چه پیشنـهاداتی داد ؟؟
امام حسین بـه عمر سعد گفته بود دو اردو را رها خواهیم کرد و با هم بـه نزد یزید خواهیم رفت. عمر سعد گفت: درون این صورت خانـه ام را ویران مـیکنند. امام حسین گفت: من آنرا برایت مـی‌سازم. عمر سعد گفت: املاکم را مـی‌گیرند. امام حسین گفت: ار املاک خودم درون حجاز بهتر از آن بـه تو مـی‌دهم. (تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۳۰۰۸)

۱۵) ایـا کاروان امام حسین درون مدت محاصره درون کربلا تشنـه ماندند؟
خیر، وقتی تشنگی بر حسین و یـارانش سخت شد، امام حسین، عباس‌بن‌ابی‌طالب را پیش خواند و با سی سوار و بیست پیـاده فرستاد و بیست مشک همراهشان د کـه شبانگاه برفتند و نزدیک آب رسیدند. پانصد تن از سپاهیـان یزید مراقب ابگاه بودند. چون بـه نزدیک ابگاه رسیدند عباس گفت: آمده‌ایم از این آب کـه از آن ما را بداشته‌اند بنوشیم گفتند بنوش نوش جانت. عباس گفت که تا حسین و این گروه از یـارانش کـه مـی‌بینی تشنـه‌اند یک قطره نخواهم نوشید .انگاه عباس بـه پیـادگان گفت مشکها را پر کنند بعد از آنان نمودار شدند و درگیری اندکی شد. یـاران حسین با مشکها بیـامدند و آب را پیش وی بردند. (تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۳۰۰۷)

و از دیگر دلایلی کـه در خیمـه امام حسین درون کربلا آب وجود داشت مـی توان بـه این نکته اشاره کرد: پیش از شروع جنگ درون کربلا امام حسین فرمودند خیمـه‌ای بـه پا کنند آنگاه امام حسین وارد خیمـه شد و نوره کشید (نوره کشیدن یعنی اصلاح موهای زائد بدن) و چون امام حسین فراغت یـافت دیگران رفتند و نوره (اصلاح موهای زائد بدن) کشیدند. (تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۳۰۲۱)

۱۶) بعد از کشته شدن امام حسین درون کربلا رفتار یزید بن معاویـه با بازماندگان امام حسین چگونـه بود؟
پس از واقعه کربلا بازماندگان امام حسین را بـه شام نزد یزید فرستادند کـه علی‌بن‌حسین نیز درون بین انان بود. انگاه یزید رو بـه علی بن حسین کرد و گفت: ای علی بـه خدا پدرت حق خویشاوندی مرا رعایت نکرد و با من بر سر قدرتم بـه نزاع پرداخت و خدا با او چنان کرد کـه دیدی و این آیـه قرآن را خواند:
آنچه از رنج و مصائب بـه شما مـی رسد همـه از دست اعمال زشت خود شماست درون صورتیکه خدا بسیـاری از اعمال بد را عفو مـی کند. (سوره شوری . ایـه ۳۰)
پس از ان بازماندگان امام حسین بـه خانـه یزید رفتند و از زنان خاندان معاویـه نماند کـه گریـه کنان بـه پیشواز نیـامده باشد. سه روز عزای حسین گرفتند و یزید همواره این جمله مـی گفت: خدا عبیدالله بن زیـاد را لعنت کند بـه خدا اگر کار حسین بـه دست من بود هر چه مـی خواست مـی پذیرفتم حتی با تلف شدن جان یکی از فرزندانم مرگ را از حسین دور مـی‌کردم ولی خدا چنان مقدر کرده بود. سپس یزید نزد زنان فرستاد کـه از تو چه گرفته اند هر کـه هر چه گفت دو برابر آنرا بـه آنـها داد بطوریکه سکنیـه ( امام حسین ) گفت :هیچ را کـه منکر خدا باشد از یزید بن معاویـه بهتر ندیدم. آنـها را بـه همراه محافظی پارسا بـه مدینـه فرستاد.(تاریخ طبری ، جلد ۷ ، صفحه ۳۰۷۷)

پس از خواندن این متن قضاوت را بـه عهده شما عزیزان خردمند مـیگذارم و از شما درخواست مـیکنم کـه این متون تاریخی را با چرندیـات شیخ مفید و علامـه مجلسی و دیگر روحانیون شیعه مقایسه کنید.

اشتراک‌گذاری این:




[حقیقت داستان کربلا و دروغ آخوندهای شیعه نوه واعظ طبسی]

نویسنده و منبع: دکتر م.روشنگر | تاریخ انتشار: Tue, 24 Jul 2018 16:04:00 +0000